Commonwealth CA-12 Boomerang

 

   Jednomiejscowy samolot myśliwski konstrukcji mieszanej, zaprojektowany do obrony terytorium w razie japońskiej inwazji. Powstał z materiałów dostępnych na miejscu, jego konstrukcję oparto na samolocie treningowym CA-16 Wirraway przy wykorzystaniu produkowanych na licencji do samolotów Bristol Beaufort silników Pratt&Whitney Twin Wasp. Pierwszy prototyp został oblatany 29 maja 1942 roku, niedługo potem samoloty trafiły na wyposażenie australijskich dywizjonów myśliwskich.       

   CA-12 był dobrze uzbrojonym, zwrotnym samolotem. Posiadał płytę pancerną za siedzeniem pilota. Niestety okazał się skuteczny tylko na niskim pułapie - osiągi samolotu spadały powyżej 4600 m, więc nie był on w stanie nawiązać skutecznej walki z japońskimi myśliwcami A6M Reisen (Zero).
   Konstrukcję próbowano udoskonalić. W 1943 roku powstał CA-14 - jedyny prototyp z silnikiem z turbosprężarką . Nie wszedł on jednak do produkcji, ponieważ trwały już prace nad samolotem CA-15 Kangaroo, ciągnące się ostatecznie do końca wojny.
Dywizjony myśliwskie w niedługim czasie wymieniły Boomerangi na otrzymane z USA samoloty P-40 Kittyhawk i wracające z Afryki Spitfire Mk.V. Jednak CA-12 świetnie sprawdziły się w roli samolotów bliskiego wsparcia. W zadaniach szturmowych na Nowej Gwinei, Wyspach Salomona i Borneo zanotowały liczne sukcesy współpracując z myśliwsko-bombowymi F4U Corsair.

 

wersje:

 

CA-12

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Pratt&Whitney R-1830-S3C4-G Twin Wasp o mocy 1200 KM rozp./dł./wys.: 10,97/8,15/3,76 m masa startowa: 3492 kg Vmax.: 491 km/h pułap: 10356 m zasięg: 1555 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 4x 7,7 mm

 

 

 

CA-3 Wirraway

CA-4 Woomera

CA-11 Woomera

CA-12 Boomerang

CA-15 Kangaroo

 

Australia

Commonwealth