Commonwealth CA-15 Kangaroo

 

   Najbardziej zaawansowany technicznie australijski myśliwiec, przypominający swoim kształtem amerykańskiego Mustanga. W maju 1943 roku zbudowano makietę samolotu. Od początku prac nad tym projektem konstruktorzy mieli problem z wyborem właściwego silnika. Pierwotnie zaplanowany jako wysokościowy samolot myśliwski z silnikiem Pratt&Whitney R-2800-21 Double Wasp, ostatecznie skończył jako myśliwiec niskich pułapów. Ponieważ Amerykanie nie byli w stanie dostarczyć odpowiedniej jednostki napędowej, zdecydowano się na brytyjski silnik Rolls-Royce Griffon 120/125 (rzędowy) lub Bristol Centaurus (gwiazdowy). W 1945 roku Brytyjczycy dostarczyli silnik Griffon w słabszej wersji 61 i taki silnik zamontowano do prototypu, który został dokończony na własny koszt (władze straciły zainteresowanie projektem) i oblatany 4 marca 1946 roku, a więc już po zakończeniu działań wojennych na Pacyfiku. Próby z samolotem CA-15 trwały jeszcze parę lat po wojnie - 25 maja 1948 roku ustanowiono na niej nieoficjalny rekord prędkości lotu samolotów z napędem tłokowym: 808 km/h. W 1950 roku maszynę zezłomowano.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, konstrukcji całkowicie metalowej.

 

wersje:

 

CA-15

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: prototyp (1946)

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Griffon 61 o mocy 2065 KM rozp./dł./wys.: 10,97/11,03/4,34 m masa startowa: 4882 kg Vmax.: 721 km/h pułap: 11887 m zasięg: 4000 km uzbrojenie: brak (planowane 6x 12,7 mm, 908 kg bomb lub 10 npr)

 

 

 

CA-3 Wirraway

CA-4 Woomera

CA-11 Woomera

CA-12 Boomerang

CA-15 Kangaroo

 

Australia

Commonwealth