Commonwealth CA-4 Woomera

 

   Pod koniec lat 30-tych australijskie dowództwo zgłosiło potrzebę posiadania samolotu bombowego produkcji krajowej, mogącego także przenosić torpedy i wykonywać loty rozpoznawcze. Samolot miał być napędzany produkowanymi w Australii na licencji amerykańskimi silnikami gwiazdowymi typu Pratt&Whitney R-1830-S3C3-G Twin Wasp o mocy 1100 KM. Oblot prototypu odbył się 19 września 1941 roku. Dalsze próby wojskowe wykazały wiele niedostatków. Przede wszystkim wykazywał niedostateczne właściwości lotne, co próbowano poprawić poprzez dodanie slotów na skrzydłach. Ponieważ zastosowane przeróbki nie wpłynęły na poprawę konstrukcji, a australijskie wytwórnie zaczęły od maja 1941 roku produkować licencyjne samoloty Bristol Beaufort o podobnych osiągach, zakłady Commonwealth rozpoczęły prace nad nowszą wersją CA-11.

Konstrukcja: dwusilnikowy trzymiejscowy wolnonośny całkowicie metalowy dolnopłat z chowanym podwoziem i zakrytą kabiną.

 

wersje:

 

CA-4

 

 

 

typ: samolot bombowy ● produkcja seryjna: prototyp (1941)

dane techniczne silnik: 2x Pratt&Whitney R-1830-S3C3-G Twin Wasp o mocy 1115 KM każdy rozp./dł./wys.: 18,06/11,36/4,12 m masa startowa: 9136 kg Vmax.: 442 km/h pułap: 6710 m zasięg: 3218 km uzbrojenie: 9x 7,7 mm, 454 kg bomb lub 2 torpedy

 

 

 

CA-3 Wirraway

CA-4 Woomera

CA-11 Woomera

CA-12 Boomerang

CA-15 Kangaroo

 

Australia

Commonwealth