Renard R-38

 

   R-38 był kolejną wersją rozwojową myśliwca R-36, w którym zastosowano angielski silnik Rolls-Royce Merlin II. Prototyp został oblatany 4 sierpnia 1938 roku. Okazał się bardzo udanym płatowcem - osiągnął prędkość maksymalną 545 km/h i mógł stanowić konkurencję dla innych podobnych konstrukcji tego okresu. Atak Niemiec na Belgię w 1940 roku udaremnił dalsze próby maszyny, która odbyła już pełny cykl prób w locie. Prototyp ewakuowano do francuskiego Bordeaux, skąd miał przelecieć do Maroka. We Francji samolot został przejęty przez Niemców, a jego dalsze losy nie są znane.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy wolnonośny dolnopłat z chowanym podwoziem i zakrytą kabiną, metalowy z pokryciem częściowo płóciennym.

 

wersje:

 

R-38

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: prototyp (1939)

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin II o mocy 1020 KM rozp./dł./wys.: 11,64/8,8/2,9 m masa startowa: 2600 kg Vmax.: 545 km/h pułap: 12900 m zasięg: 1350 km uzbrojenie: 2x 13 mm lub 4x 7,7 mm, 80 kg bomb

 

 

R-36

R-37

R-38

 

Belgia

Renard