Bloch MB.155

 

   Samolot myśliwski będący rozwinięciem wcześniejszych modeli MB.151 i MB.152. Oblatany 3 grudnia 1939 roku. W porównaniu do poprzedników polepszono chłodzenie silnika (przez zwiększenie średnicy osłony silnika) oraz zwiększono objętość zbiorników paliwa zmieniając położenie kabiny pilota nieco do tyłu. Uzbrojenie oraz silnik pozostawiono bez zmian. Zastosowane zmiany spowodowały zwiększenie zwrotności i zasięgu płatowca, a także pozwalały na dłuższe utrzymywanie mocy maksymalnej. Pierwsze seryjne MB.155 wyprodukowano na wiosnę 1940 roku. W czasie niemieckiej agresji część maszyn odleciała na południe Francji, a część uległa zniszczeniu przez ataki bombowe Luftwaffe. Niemcy pozwolili na wyprodukowanie jeszcze 19 myśliwców, które służyły w siłach powietrznych Vichy. W 1942 roku samoloty MB.155 trafiły do rezerwy, ponieważ na standardowy myśliwiec Vichy wybrano Dewoitine D.520. Niedługo potem lotnictwo Vichy zostało rozwiązane przez Niemców i MB.155 służyły Luftwaffe w szkołach lotniczyc i do zadań treningowych w jednostkach bojowych.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, konstrukcji metalowej.

 

wersje:

 

MB.155

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1939

dane techniczne silnik: Gnome-Rhone 14N-49 o mocy 1100 KM rozp./dł./wys.: 10,55/9,05/3,95 m masa startowa: 2900 kg Vmax.: 550 km/h pułap: 10000 m zasięg: 1050 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 4x 7,5 mm

 

 

MB.152

MB.155

MB.157

MB.174

MB.175

MB.700

 

Francja

Bloch