Arsenal VG.33

 

   Samolot myśliwski VG.33 był wynikiem wcześniejszych prac prowadzonych przy prototypach VG.30 i VG.31, a zarazem pierwszą w pełni udaną konstrukcją serii VG (od nazwisk konstruktórów: Vernisse-Galtier). Pierwszy oblatany 25 kwietnia 1939 roku prototyp z silnikiem Hispano-Suiza HS-12Y31 osiągał prędkość maksymalną 558 km/h na wysokości 5200 m. Próby z zamontowanym uzbrojeniem wypadły pomyślnie, dlatego też maszyna zyskała akceptację władz lotnictwa wojskowego i została skierowana do produkcji seryjnej. W 1940 roku pierwsze egzemplarze były gotowe, jednak okazało się, że w kraju brakuje odpowiedniego drewna do tak dużego zamówienia (początkowo 200 sztuk, docelowo 1000). Ostatecznie wykonano kilkanaście egzemplarzy seryjnych, z częsci których utworzono eskadrę doświadczalną EAA-301 (Entrepot de l'Armee de l'Air). Przed wkroczeniem Niemców część maszyn zniszczono. Nieliczne ocalałe maszyny przewieziono na terytorium Rzeszy w celu przetestowania. Ciekawostką jest fakt, że polski pilot ppor. Jan Zumbach wykonał na VG.33 dwa loty bojowe w ramach tzw. I Klucza Kominowego, który wyposażono w 4 samoloty Arsenal.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, konstrukcji drewnianej, krytej sklejką i płótnem.
 

wersje:

 

VG.33

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1939

dane techniczne silnik: Hispano-Suiza 12Y-31 o mocy 860 KM rozp./dł./wys.: 10,8/8,55/3,35 m masa startowa: 2450 kg Vmax.: 558 km/h pułap: 11000 m zasięg: 1200 (1760) km uzbrojenie: 1x 20 mm, 4x 7,5 mm

 

 

 

Delanne 10

VG.33

VG.36

VG.39

 

Francja

Arsenal