Focke-Wulf Fw 200 Condor

 

   Zimą na przełomie 1935/36 roku Kurt Tank i dr Stüssel podjęli plan zaprojektowania czterosilnikowego samolotu pasażerskiego średniego zasięgu, zdolnego do przenoszenia dużego ładunku z dużą prędkością podróżną. Wiosną 1936 roku inż. Bansemir rozpoczął prace projektowe, a samolot oznaczono liczbą "200". W czerwcu 1936 roku plany były gotowe, więc samolot nazwany przez Tanka Fw 200 Condor został natychmiast po zaaprobowaniu przez Lufthansa skierowany do produkcji. W lipcu 1937 roku, dokładnie 1 rok i 11 dni później został oblatany pierwszy prototyp Condora, wyposażonego w 4 chłodzone powietrzem 9-cylindrowe gwiazdowe silniki Pratt&Whitney Hornet SIE-G o mocy 760 KM każdy. Próby wypadły znakomicie, więc samolot od razu skierowano do produkcji seryjnej. Aby zaprezentować możliwości samolotu wykonano na prototypie oznaczonym D-ACON (pierwszy prototyp D-AERE z dodatkowymi zbiornikami paliwa) w 1938 roku szereg dalekosiężnych lotów: Berlin-Nowy Jork, Nowy Jork-Berlin, Berlin-Hanoi, Berlin-Tokio. Dania, Finlandia, Japonia i kraje południowoamerykańskie złożyły zamówienia na Fw 200.

   W 1940 roku poszukano dla Fw 200 militarnego zastosowania: jako transportowiec wojska, niszczyciel balonów zaporowych, morski samolot wielozadaniowy i bombowiec (na potrzeby japońskiego lotnictwa armii). Okazało się, że maszyna nie zadziwia już swoimi osiągami i nie nadaje się do żadnej z tych ról, ponieważ jej silniki wytwarzają zbyt słabą moc. Dlatego też niektóre egzemplarze służyły jako samoloty dyspozycyjne średniego i dalekiego zasięgu. Latali nimi np. Hitler i Göring.

   Brak bombowców dalekiego zasięgu spowodował, że w środku 1940 podjęto jednak dalsze próby z wersją Fw 200 oznaczoną literą C. Jednak znowu rzeczywistość nie okazała się łaskawa dla Condora. Moc i wytrzymałość samolotu były niewystarczające. Fw 200 sprawdził się tylko jako wsparcie łodzi podwodnych w ich walce z konwojami alianckimi.

   Między 1940 a 1944 rokiem zbudowano ogółem 262 sztuki wojskowej wersji C.

 

wersje:

 

Fw 200C-3

 

 

 

typ: samolot bombowy ● produkcja seryjna: 1940

dane techniczne silnik: 4x BMW-Bramo 323/R-2  o mocy 1000 KM każdy rozp./dł./wys.: 32,84/23,85/6,3 m masa startowa: 22700 kg Vmax.: 285 km/h pułap: 6000 m zasięg: 4300 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 4x 7,9 mm, 9800 kg bomb

 

 

 

Fw 56 Stößer

Fw 187 Falke

Fw 189

Fw 190

Fw 200 Condor

Ta 152

Ta 154 Moskito

 

Niemcy

Focke-Wulf