Focke-Wulf Ta 154 Moskito

 

   Samolot powstał jako antidotum na brytyjski szybki samolot wielozadaniowy DeHavilland DH-98 Mosquito. Prace powierzono doświadczonemu konstruktorowi Kurtowi Tankowi, który projekt nowego samolotu oparł właśnie na brytyjskim odpowiedniku. Maszyna początkowo nosiła nazwę Ta-211 (wstępny projekt jednomiejscowego myśliwca z października 1942), w toku dalszych prac otrzymała oznaczenie Ta-154 i oficjalną nazwę Wespe. Ostatecznie przyjęła się nieoficjalna - Moskito. Pierwszy prototyp Ta-154V-1 został oblatany 1 lipca 1943 roku. Dobre opinie wypowiadało o nim większość pilotów bojowych testujących maszynę, ale zdarzały się też niezbyt pochlebne recenzje. Trzeci prototyp skierowano do służby w specjalnie powołanym Erpropungskommando 154, gdzie próbne strzelanie z działek MG 151/20 pokazało inną wadę płatowca - wypadanie nitów i śrub oraz uszkodzenia sklejkowego poszycia kadłuba. Testy kolejnych prototypów były już prawdziwym zbiorem nieszczęśliwych wypadków i kuriozalnych zdarzeń. Okazało się, że samoloty rozklejają się i nasiąkają wodą podczas deszczowej pogody i w dodatku notorycznie dochodziło w nich do awarii podwozia.
   Bardzo efektownie wypadł przedprodukcyjny Ta 154V-22. 26 lipca 1944 roku został on oficjalnie przedstawiony dowództwu Luftwaffe w pokazowej walce z wysokościową wersją Bf 109H. Ta 154 dzięki lepszemu wznoszeniu w krótkim czasie wszedł myśliwcowi Bf 109 na ogon i pomimo licznych manewrów obronnych przeciwnika dokonał "zestrzelenia".
Produkcja seryjna rozpoczęła się pod koniec 1944 roku, jednak do czynnej służby w jednostkach liniowych trafiły nieliczne maszyny, głównie w wersji A-2/U4 i A-4.
   Ta-154 był bardzo obiecującym samolotem, ale jednocześnie zbyt niedopracowanym. O jego niepowodzeniu zadecydowało zbyt wiele drobnych usterek oraz silniki o niedostatecznej mocy. Nigdy też nie dorównał swojemu głównemu odpowiednikowi - brytyjskiemu Mosquito.

Konstrukcja: dwusilnikowy dwumiejscowy górnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem z kołem przednim, konstrukcji mieszanej drewniano-metalowej.

 

wersje:

 

Ta 154A-1

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1944

dane techniczne silnik: 2x Junkers Jumo 213E o mocy 1750 KM każdy rozp./dł./wys.: 16,3/12,55/3,6 m masa startowa: - Vmax.: 646 km/h pułap: 10900 m zasięg: 1350 (1850) km uzbrojenie: 2x 30 mm, 2x 20 mm

 

 

 

Fw 56 Stößer

Fw 187 Falke

Fw 189

Fw 190

Fw 200 Condor

Ta 152

Ta 154 Moskito

 

Niemcy

Focke-Wulf