LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów)

 

   W wyniku niegospodarności kierownictwa w Zakładach Mechanicznych "Plage i Laśkiewicz" postanowiono w 1936 roku upaństwowić wytwórnię w Lublinie. Nowa firma otrzymała nazwę LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów). Przez krótki czas kontynuowano stare projekty, np. wodnosamolotu R-XX, przemianowując tylko nazwę na LWS-1. W 1936 roku PZL przekazało LWS prototyp bombowca PZL-30 Żubr, konstrukcji inż. Ciołkosza, dyrektora technicznego LWS. Próby z płatowcem nie wypadły jednak pomyślnie i do końca wojny nie udało się doprowadzić do jego produkcji seryjnej. W roku 1937 wytwórnia dokonała przeróbek samolotów Potez XXV, montując do nich silniki Jupiter, zamiast seryjnych francuskich Lorraine-Dietrich. W 1938 roku LWS rozpoczęło licencyjną produkcję seryjną samolotów RWD-14 Czapla, których w latach 1938-1939 zbudowano 65 sztuk. W 1938 roku powstał prototyp najbardziej nowoczesnego samolotu wytwórni - LWS-3 Mewa. Niestety, wybuch wojny pokrzyżował plany produkcyjne zakładów i jedynie pojedyncze egzemplarze Mew zdołano ukończyć przed 1 września 1939 roku. Ostatnim projektem był samolot LWS-7 Mewa II, stanowiący rozwinięcie koncepcji LWS-3.

 

LWS-3

LWS-4

 

 

LWS-3 Mewa

LWS-4 Żubr

 

Polska