FFVS J 22

 

   Na początku II wojny światowej okazało się, że szwedzkie lotnictwo jest całkowicie nieprzygotowane, aby bronić swojej neutralności w razie ewentualnej agresji Niemiec, które zajęły Danię i Norwegię. Próbowano się ratować zamawiając od Stanów Zjednoczonych samoloty Republic EP-1 (dostarczono 60 sztuk) i Vultee P-48 Vanguard (zamówienie nie doszło do skutku). W obliczu powyższych trudności zdecydowano się na własny projekt. W styczniu 1941 roku w zakładach FFVS ukończono prace nad samolotem myśliwskim J 22, który zmontowano w następnym roku i oblatano 20 września 1942. Samolot okazał się bardzo udaną konstrukcją - był zwrotny, szybki i łatwy w pilotażu. Pierwsze seryjne J 22 zaczęły opuszczać zakłady w listopadzie 1943, a w 1944 roku weszły na wyposażenie jednostek myśliwskich. Do kwietnia 1946 roku wyprodukowano łącznie 198 sztuk samolotu w wersjach J 22A i J 22B. Pozostały w służbie do 1952 roku, kiedy to zostały zastąpione przez odrzutowce.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, konstrukcji mieszanej metalowo-drewnianej z pokryciem sklejkowym, płóciennym i częściowo duralowym.
 

wersje:

 

J 22B

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1943

dane techniczne silnik: SFA STWC-3G o mocy 1065 KM rozp./dł./wys.: 10,0/7,8/3,6 m masa startowa: 2835 kg Vmax.: 575 km/h pułap: 9300 m zasięg: 1270 km uzbrojenie: 4x 13,2 mm

 

 

 

J 22

 

Szwecja

FFVS