Hawker Hurricane

 

   Hurricane jest dziełem Sydneya Camma, który rozpoczął projektowanie samolotu w 1934 roku. Pierwszy prototyp wzniósł się w niebo 6 listopada 1935 roku w Brooklands, a pierwsza seria produkcyjna trafiła do służby operacyjnej w grudniu 1937 roku, do 111 dywizjonu RAF. Napędzany słynnym silnikiem Rolls Royce Merlin był pierwszym brytyjskim wolnonośnym jednopłatem z chowanym podwoziem i zakrytą kabiną, pierwszym osiągającym 300 mil/h (483 km/h) w locie poziomym oraz pierwszym myśliwcem wyposażonym w 8 karabinów maszynowych.

   W dniu wejścia Wielkiej Brytanii do wojny 3 września 1939 18 eskadr RAF dysponowało 500 samolotami Hurricane Mk.I. Podczas Bitwy o Anglię w 1940 roku myśliwce Hurricane koncentrowały się na niszczeniu niemieckich bombowców Heinkel He 111 oraz Dornier Do 17, walkę z niemieckimi myśliwcami pozostawiając nowocześniejszym myśliwcom Supermarine Spitfire. Właśnie Bitwa o Anglię pokazała, że Hurricane nie jest na tyle nowoczesnyą konstrukcją, aby mógł sprostać myśliwcom wroga w typowej walce "dogfight". W październiku 1941 znaleziono dla niego inne przeznaczenie - Hurricane stał się samolotem myśliwsko-bombowym mogącym przenosić pod skrzydłami do 500 funtów (226 kg) bomb. Ponadto wersję Mk.IId z 1942 roku wyposażono w 2 działka kal. 40 mm do niszczenia czołgów (wersja ta miała jeszcze 2 karabiny maszynowe), w której to roli sprawdziła się w walkach przeciw wojskom Rommel'a w Afryce Północnej i w Burmie przeciw Japończykom. Niektóre wersje Hurricane mogły przenosić niekierowane pociski rakietowe (na przykład specjalnie do tego przystosowana wersja Mk.IV posiadająca możliwość uniwersalnego uzbrojenia skrzydeł w działka 40 mm, bomby, pociski lub odrzucane zbiorniki paliwa).

   Często umieszczany w cieniu Spitfire, był Hurricane tak naprawdę głównym zwycięzcą Bitwy o Anglię. W tym okresie 32 dywizjony Royal Air Force używały Hurricane, podczas gdy w Spitfire było wyposażonych tylko 19 dywizjonów. Hurricane zmusiły myśliwce Luftwaffe do chronienia swoich bombowców oraz dwusilnikowych samolotów Messerschmitt Bf 110, przez co nie mogły się one skutecznie wiązać w walkę z myśliwcami Spitfire.   

   Wyprodukowano 14 533 sztuk samolotu Hurricane, użytkowany był przez wiele państw walczących z Osią. Oprócz Wielkiej Brytanii najwięcej, bo 3000 sztuk używało ZSRR na Froncie Wschodnim.

 

wersje:

 

Hurricane Mk.I

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1937

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin III o mocy 1030 KM rozp./dł./wys.: 12,2/9,59/3,96 m masa startowa: 2994 kg Vmax.: 520 km/h pułap: 10900 m zasięg: 965 km uzbrojenie: 8x 7,7 mm

 

Hurricane Mk.IIc

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1940

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin XX o mocy 1260 KM rozp./dł./wys.: 12,19/9,81/3,99 m masa startowa: 3422 kg Vmax.: 529 km/h pułap: 11125 m zasięg: 1480 km uzbrojenie: 4x 20 mm lub 12x 7,7 mm

 

Hurricane Mk.IV

 

 

 

typ: samolot myśliwsko-szturmowy ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 24 o mocy 1260 KM rozp./dł./wys.: 12,19/9,81/3,99 m masa startowa: 3493 kg Vmax.: 508 km/h pułap: 10211 m zasięg: 640 (1400) km uzbrojenie: 2x 40 mm, 2x 7,7 mm

 

 

w  barwach innych państw:

 

 

 

Hurricane

Tempest

Tornado

Typhoon

 

Wielka Brytania

Hawker