Miles M.20 Fighter

 

   M.20 był konstrukcją powstałą w wyniku zapotrzebowania na tani myśliwiec, mogący stanowić uzupełnienie dla priorytetowych Hurricane i Spitfire. Dowództwo lotnictwa zabezpieczało się w ten sposób przed posiadaniem niewystarczającej ilości tych maszyn w pierwszej linii z powodu braku odpowiednich mocy produkcyjnych krajowego przemysłu lotniczego. Nowy samolot miał być całkowicie drewniany. W 1939 roku zbudowano pełnowymiarową makietę, lecz konstruktor nie był dostatecznie zadowolony ze swego działa, ponieważ samolot odbiegał znacznie od pierwotnych założeń. Zbudowano drugi prototyp M.20 Mk.II, w którym wykorzystano silnik Rolls-Royce Merlin XX i uzbrojono w 8 (planowano 12) karabinów 7,7 mm. Po klęsce Francji w lipcu 1940 roku prototyp pospiesznie przygotowano do oblotu - co nastąpiło 14 września 1940. Próby w locie wypadły obiecująco, ale pod koniec 1940 roku Bitwa o Anglię była wygrana, więc pomysł myśliwca przestał być aktualny. Na początku 1941 roku prowadzono jeszcze próby z prototypem dla lotnictwa morskiego oznaczonym M.20 Mk.IV, jednak samolot również nie został zaakceptowany do produkcji.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i stałym podwoziem, konstrukcji drewnianej z pokryciem sklejkowym i płóciennym.

 

wersje:

 

M.20

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: prototyp (1940)

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin XX o mocy 1460 KM rozp./dł./wys.: 10,54/9,17/3,81 m masa startowa: 3427 kg Vmax.: 536 km/h pułap: 9998 m zasięg: 982 km uzbrojenie: 8x 7,7 mm

 

 

 

M.20 Fighter

 

Wielka Brytania

Miles