Supermarine Spitfire

 

   Historia samolotu Spitfire zaczęła sie od legendarnego Supermarine S6B - wodnosamolotu, który 13 września 1931 wygrał zawody o Puchar Schneidera osiągnąwszy prędkość maksymalną 547 km/h. Konstruktorem tej maszyny był Reginald J. Mitchell. W 1934 roku brytyjskie ministerstwo lotnictwa zgłosiło zapotrzebowanie na nowy myśliwiec. Mitchell, w tym czasie pracownik Vickers Aviation, zdecydował się zaadaptować wodnosamolot S6B do wymogów stawianych przez RAF.

   Nowy całkowicie metalowy Supermarine Spitfire Mk.I miał kilka technicznych podobieństw ze zwycięskim wodnosamolotem: tę samą budowę i linię aerodynamiczną. Jednakże zastosowano w nim całkiem nowy silnik Rolls Royce Merlin II o mocy 1030 KM. Prototyp wyposażono w 8 karabinów maszynowych. Oblatany 5 marca 1936 osiągnął 563 km/h i wzniósł sie na 762 m (2500 stóp) w czasie 1 minuty. Ze swoimi smukła linią aerodynamiczną i eliptycznymi skrzydłami budził zachwyt ówczesnych konstruktorów.

  RAF było zachwycone osiągami Spitfire i w czerwcu 1936 roku zamówiła 310 samolotów. Supermarine Spitfire Mk.I wszedł do produkcji w 1937 roku, a od czerwca 1938 roku do użytku operacyjnego. Vickers nie mógł sprostać zamówieniu i dlatego większość brytyjskich firm zaczęła produkować Spitfire. W październiku 1939 ministerstwo lotnictwa zamówiło ponad 4000 tych samolotów.

   Wersja Mk.II rozpoczęła służbę pod koniec 1940 roku. Jednostką napędową był silnik Rolls Royce Merlin XII o mocy 1150 KM. Dalsze wersje myśliwca pojawiły się już w trakcie II wojny światowej. Jak np. Spitfire Mk.IV - samolot rozpoznania fotograficznego. Wersja Mk.Vc była pierwszym Spitfire użytym jako samolot myśliwsko-bombowy i mogła zabierać 500 funtów (226 kg) bomb.

   Na początku Bitwy o Anglię siły powietrzne Wielkiej Brytanii miały 32 eskadry myśliwców Hawker Hurricane i 19 eskadr Supermarine Spitfire. Zdecydowano się użyć Hurricane przeciwko dużym formacjom bombowym Luftwaffe, podczas gdz cały ciężar walki myśliwskiej miał spocząć na samolotach Spitfire. Luftwaffe przewyższała liczebnością RAF stosunkiem samolotów 4:1, jednak Brytyjczycy operowali blisko swoich lotnisk. Niemieckie myśliwce mogły pozostawać nad terytorium Anglii tylko około 30 minut i potem musiały kierować się do baz we Francji. RAF posiadał także przewagę w efektywnym systemie radarowym, który mógł odpowiednio wcześniej ostrzec dowództwo o nadchodzącym ataku niemieckim.

   W momencie pojawienia się na polu walki samolotu Focke-Wulf Fw 190 w lipcu 1941 roku, Spitfire używane wtedy przez RAF nie były w stanie sprostać doskonałemu niemieckiemu myśliwcowi. Jednak osiągi Spitfire ciągle ulepszano - wersja Mk.XIV napędzana 12-cylindrowym silnikiem Rolls Royce Griffon 65 o mocy 2050 KM, rozwijała prędkość 721 km/h. Uzbrojenie stanowiły 2 działka 20 mm i 4 karabiny maszynowe. Samolot mógł ponadto zabierać 1000 funtów (454 kg) bomb.

   Spitfire był ciągle ulepszany w całym okresie trwania II wojny światowej. Wersja F.22 użyta w 1945 roku mogła rozwijać 724 km/h - dwukrotnie większą prędkość niż pierwsza wersja Mk.I. Po wojnie produkcja Spitfire była kontynuowana i do października 1947 roku wyprodukowano ogółem 20 334 sztuk tego samolotu. Ostatnią użytą operacyjnie wersją był Spitfire PR-19, a działo się to 1 kwietnia 1954 roku.

 

wersje:

 

Spitfire Mk.I

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1937

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,12/2,69 m masa startowa: 2812 kg Vmax.: 582 km/h pułap: - m zasięg: 683 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 4x 7,69 mm lub 8x 7,69 mm

 

Spitfire Mk.II

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1940

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin XII o mocy 1175 KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,12/2,69 m masa startowa: 2846 kg Vmax.: 595 km/h pułap: 9997 m zasięg: 683 km uzbrojenie: 8x 7,69 mm

 

Spitfire Mk.V

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1941

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 45, 50 lub 55 o mocy 1585 (1480) KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,12/3,48 m masa startowa: 2829 (3078) kg Vmax.: 605 km/h pułap: 11278 m zasięg: 726 (1826) km uzbrojenie: 2(4)x 20 mm, 4x 7,69 mm lub 8x 7,69 mm, 227 kg bomb

 

Spitfire Mk.VII

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 64 o mocy 1710 KM rozp./dł./wys.: 11,3/9,12/3,48 m masa startowa: 2940 kg Vmax.: 657 km/h pułap: 13200 m zasięg: 1510 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 4x 7,69 mm, 227 kg bomb

 

Spitfire Mk.VIII

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 66 o mocy 1705 KM rozp./dł./wys.: 11,32/9,47/3,86 m masa startowa: 5541 kg Vmax.: 650 km/h pułap: 12650 m zasięg: 1060 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 2x 12,7 mm

 

Spitfire HF Mk.IX

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 70 o mocy 1585 KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,47/3,86 m masa startowa: 3338 kg Vmax.: 662 km/h pułap: 13100 m zasięg: 720 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 2x 12,7 mm (Mk.IXe) lub 2x 20 mm, 4x 7,7 mm (Mk.IXc)

 

Spitfire LF Mk.IX

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1942

dane techniczne silnik: Rolls-Royce Merlin 66 o mocy 1705 KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,47/3,86 m masa startowa: 3351 kg Vmax.: 642 km/h pułap: 12650 m zasięg: 700 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 2x 12,7 mm (Mk.IXe) lub 2x 20 mm, 4x 7,7 mm (Mk.IXc)

 

Spitfire Mk.XVI

 

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1944

dane techniczne silnik: Packard Merlin 266 o mocy 1705 KM rozp./dł./wys.: 11,23/9,96/3,89 m masa startowa: 4546 kg Vmax.: 688 km/h pułap: 13420 m zasięg: 1278 km uzbrojenie: 2x 20 mm, 2x 12,7 mm

 

 

w  barwach innych państw:

 

 

 

Seafang

Seafire

Spiteful

Spitfire

 

Wielka Brytania

Supermarine