MAVAG Heja II

 

   Licencyjna odmiana włoskiego samolotu myśliwskiego Reggiane Re-2000 Falco, w której zastosowano silnik WM K-14/B. W czerwcu 1941 roku rozpoczęto produkcję seryjną. W porównaniu do oryginału, węgierski myśliwiec miał nieco większą długość, a osłona silnika miała mniejszą średnicę. Samoloty Heja II (zakupione włoskie Re-2000 nazwano Heja I) tylko jeden raz wzięły udział w walce powietrznej. 13 kwietnia 1944 roku myśliwce węgierskie napotkały na niebie wielką formację bombową w eskorcie samolotów P-38 Lightning i P-47 Thunderbolt. Nie zanotowano sukcesów - Amerykanie zestrzelili jedną maszynę i dwie uszkodzili. Od tej pory myśliwce Heja zostały przesunięte do zadań treningowych, a główny ciężar do walki z nieprzyjacielem przejęły samoloty myśliwskie Messerschmitt Bf 109G.

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, konstrukcji metalowej.

 

wersje:

 

Heja II

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1941

dane techniczne silnik: Manfred Weiss WMK-14 o mocy 930 KM rozp./dł./wys.: 11,0/8,3/3,1 m masa startowa: 2520 kg Vmax.: 478 km/h pułap: 9200 m zasięg: - km uzbrojenie: 2x 12,7 mm

 

 

 

Heja II

 

Węgry

MAVAG