Reggiane Re.2005 Sagittario

 

   Najlepszy włoski samolot myśliwski Reggiane Re.2005 Sagittario okazał się być również jednym z najlepszych konstrukcyjnie myśliwców II Wojny Światowej. Samolot będący twórczym rozwinięciem wcześniejszych myśliwców Reggiane (projektowany równolegle z Macchi MC.205 Veltro i Fiat G.55 Centauro jako następca standardowego Macchi MC.202 Folgore) był od początku skonstruowany z myślą o niemieckim silniku rzędowym Daimler-Benz DB 605A-1 (produkowany później na licencji jako RA.1050 Tifone). Pierwszy prototyp od lutego 1942 czekał na jednostkę napędową, która miała być dostarczona transportem kolejowym z Niemiec. Włosi z typowym dla siebie roztargnieniem zgubili po drodze silnik, który znalazł się dopiero w marcu tego roku na bocznym torze stacji w Mediolanie. Samolot ostatecznie oblatany 10 maja 1942 roku nie od razu trafił do produkcji seryjnej, pomimo rewelacyjnych jak na tamte czasy osiągów i własności pilotażowych. Niestety, długo pozostawał w stadium zaawansowanego prototypu, ponieważ sojusznicy Włoch nie byli zainteresowani tą konstrukcją - Niemcy posiadali własne dobre myśliwce, a Japończycy nie mieli doświadczenia w produkcji i eksploatacji samolotów z silnikami rzędowymi. Włochów zaś nie było po prostu na tę maszynę stać. Jedyną szansą była produkcja eksportowa do innych krajów. Z pomocą przyszła Szwecja, która zamówiła niewielką ilość. Włosi jednak nie byli w stanie sprostać krótkim terminom zaproponowanym przez Szwedów i do produkcji nie doszło. Kiedy sytuacja militarna państw Osi (w szczególności Niemiec) zmieniła się na niekorzyść, Niemcy przypomnieli sobie o tym doskonałym samolocie i zamówili serię 18 sztuk, które potem dokładnie testowali. Opinie niemieckich pilotów o Re.2005 były bardzo dobre. Ponadto niewielka ilość tych myśliwców brała udział w obronie Rzymu (22 Grupa Myśliwska) i Sycylii (362 Eskadra Myśliwska) przed nalotami aliantów, w ramach 22 Grupy i 362 Eskadry. Po kapitulacji Włoch 8 września 1943 roku część samolotów latała w barwach La Repubblica Soziale (marionetkowego państwa Mussoliniego na północy Włoch). Samolot nie odnotował na swym koncie wielkich sukcesów z powodu wielkiej przewagi aliantów w powietrzu. Planowano wyposażyć samoloty Re.2005 Sagittario w dodatkowe silniki odrzutowe zwiększające ciąg. Ze względów na nieuchronny koniec działań wojennych projekt ten nigdy nie został zrealizowany. Nie można także ustalić dokładnej liczby wyprodukowanych seryjnych Re.2005 - samolotu będącego niewątpliwie szczytowym osiągnięciem włoskiej myśli technicznej okresu wojny.

 

wersje:

 

Re.2005

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1943

dane techniczne silnik: Fiat RA.1050 RC.58 Tifone o mocy 1475 KM rozp./dł./wys.: 11,0/8,73/3,15 m masa startowa: 3560 kg Vmax.: 678 km/h pułap: 12000 m zasięg: 1250 km uzbrojenie: 3x 20 mm, 2x 12,7 mm

 

 

w  barwach innych państw:

 

 

 

Re.2000 Falco

Re.2001 Ariete I

Re.2002 Ariete II

Re.2003

Re.2005 Sagittario

 

Włochy

Reggiane