MiG-3

 

   W 1941 roku niemieccy piloci na Frocie Wschodnim spotkali się po raz pierwszy z samolotem myśliwskim o długim, gładkim nosie, napędzanym silnikiem rzędowym. Myśliwiec MiG-3, bo o nim mowa, był sporą niespodzianką dla Luftwaffe, ponieważ wywiad niemiecki był bardzo słabo poinformowany o nowym myśliwcu rosyjskim. Okazało się też, że samolot jest w stanie prowadzić równorzędną walkę na dużym pułapie z niemieckimi myśliwcami Messerschmitt Bf 109F-2, co było dla pilotów Luftwaffe dużym zaskoczeniem. Dowództwo niemieckie nie dawało z początku wiary w słowa pilotów, uznając za niemożliwe, aby jakikolwiek rosyjski ówczesny samolot myśliwski był dorównywał Bf 109F-2.

   Protoplastą MiGa-3 był samolot MiG-1, zaprojektowany jako myśliwiec wysokościowy z silnikiem AM-37, z powodu niemożności produkcyjnych wyposażony ostatecznie w silnik AM-35A o mocy 1350 KM. Bardziej znany jako I-200 jako pierwszy rosyjski samolot osiągnął predkość powyżej 400 mil/h w maju 1940 roku (403 mil/h na wysokości 6900 m). Osiągi MiGa-1 czyniły go najszybszym myśliwcem na świecie. Jednak wdrożenie do produkcji wymagało jeszcze wielu poprawek, ponieważ samolot okazał się bardzo trudny w pilotażu. Efektem tych prac był MiG-3. W stosunku do MiGa-1 poprawiono widok z kabiny, dodano 9 mm płytę pancerną za siedzeniem pilota, zbiorniki paliwa osłaniane były przez gazy inercyjne, chłodnicę przesunięto do przodu i zwiększono wloty powietrza do sprężarki. Mig-3 mógł zabierać do 220 kg bomb lub 6 rakiet typu RS-82.

   Myśliwiec był gotowy do produkcji w grudniu 1940 roku. Pierwsze dostawy na linię frontu rozpoczęły się w grudniu 1940 roku (testy w 41 IAP). Produkcja samolotu trwała do końca grudnia 1941, kiedy to została przerwana z powodu niedoborów silników AM-35A. Wyprodukowano 3120 maszyn oraz z dostępnych jeszcze części 50 sztuk w pierwszej połowie 1942 roku. MiG-3 pozostał w użyciu do końca wojny, chociaż trudno znaleźć było dla niego zastosowanie. Niemcy nie zdołali wybudować tzw. "Ural-bombera", czyli bombowca strategicznego, który mógłby zagrozić rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu przeniesionemu daleko na wschód. Mig-3 był wysokościowym myśliwcem przechwytującym i nie nadawał się do walki na mniejszym pułapie, gdzie lepiej sprawdzały się samoloty Ławoczkina i Jakowlewa. Zabójczy dla samolotu stał się rozkaz Stalina o wstrzymaniu dostaw silników AM-38, które były zaprojektowane dla Miga-3 i miały umożliwić mu na prowadzenie walki na niskim pułapie, a cała produkcja tych silników została skierowana do zakładów produkujących samoloty szturmowe Ił-2, jako najwyższy priorytet. Zbudowano tylko jeden prototyp MiGa-3 z silnikiem AM-38.

   Próby z samolotem wznowiono przy adaptacji chłodzonego powietrzem silnika gwiazdowego Szwecow M-82A o mocy 1700 KM. Nowy silnik był o prawie 40 cm szerszy od silnika AM-35A, co wymusiło wykonanie przeróbek przedniej części płatowca. Próby nie były zadowalające, więc po wykonaniu 5 prototypów oznaczonych symbolem I-210 (samolot znany był także jako MiG-9) dalszych prób zaniechano.

   Historia MiGa-3 nieoczekiwanie odżyła 26 lutego 1943 roku, kiedy to przed Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Mikojana postawiono zadanie ulepszenia starej konstrukcji. Zdefiniowano cele i projektowano samolot uwzględniając doświadczenie frontowe pierwszego MiGa-3 oraz sugestie pilotów. Ponownie próbowano zaadaptować silnik AM-38, jednak znowu zastosowano wypróbowany silnik AM-35A, docelowo przygotowując nowy silnik AM-39. Zrezygnowano z metalowej kratownicy kadłuba, zastępując go drewnem, co zmniejszyło masę płatowca. W konstrukcji skrzydła postąpiono odwrotnie - drewniany dźwigar został zastąpiony metalowym. Uproszczono wiele elementów. Uzbrojenie strzeleckie stanowiły 2 działka SzWAK kal. 20 mm.

   Nieliczne wyprodukowane egzemplarze MiGa-3U brały udział w obronie Moskwy, jednak nie zapisały jakiejś szczególnej karty w historii walk powietrznych, pomimo niewątpliwych możliwości i dobrych osiągów.

 

wersje:

 

MiG-3 (AM-35)

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1941

dane techniczne silnik: AM-35A  o mocy 1350 KM rozp./dł./wys.: 10,2/8,25/3,5 m masa startowa: 3350 kg Vmax.: 640 km/h pułap: 12000 m zasięg: 1250 km uzbrojenie: 1(3)x 12,7 mm, 2x 7,62 mm lub 2x 20 mm lub 2x 12,7 mm, 200 kg bomb lub 6 npr

 

MiG-3U

 

 

 

 

typ: samolot myśliwski ● produkcja seryjna: 1943

dane techniczne silnik: AM-35 lub AM-38  o mocy 1350 KM rozp./dł./wys.: 10,2/8,62/3,28 m masa startowa: 3260 kg Vmax.: 656 km/h pułap: 11900 m zasięg: 579 km uzbrojenie: 2x 20 mm

 

 

 

MiG-3

 

Związek Radziecki

MiG